Google+

本地晴天鐘

本地晴天鐘

2010/09/17

Celestron NexGuide Autoguider testing result

This picture was using Meade DSI Pro II mono, used auto stack, 5.7 seconds each, totally 998 seconds. I did not use ENVISAGE alignment to correct rotation to see what happend on guiding result.

Currently the result is positive when found a brighter star as a guiding star.





When the sky with light pollution and visual magnitude only can see Polaris...then don't switch on, it is nothing to do...guider will not function properly due to light pollution and high noise.

I also set up PEC to HEQ5 but seems HEQ5 only can tracing without problem in 1 mins by itself. Start from 80 sec can see the delay on photos. But find a brighter star and switching on NexGuide Autoguider can have a very accuracy results even 998 seconds is still pinpoint stars.


My testing comments as below:

1. Menu is simple to understand

2. Auto Cal: faster than PHD guding, it takes around 2 to 3 mins. Normally , brighter star may down to 2 mins or less for auto cal.

3. Noise setting: read the handbook very carefully on Noise setting method. You need to reduce Noise lower to prevent guider confuse and miss guding. Adjust exprosure time and Noise to find a low noise then start guiding.

Well, hope you enjoy the accuracy guiding, this is my final testing result.


Above testing equipment:

SkyWatcher ED 80 F600

SkyWatcher A80 F400 guide scope
HEQ5 mount

Meade DSI Pro II mono CCD

NexGuide Autoguider

7 則留言:

JCC 提到...

啊~看到了, 抱歉, 上回沒注意到. 您的測試結果順序上應該是排在很前面的. 天文攝影真的辛苦. 我也訂購了Skywatcher 黑鑽80ED尚未交貨, 也在考慮 HEQ5 PRO, 不知道您的使用心的如何, 值得買嗎? HEQ5 哪裡買便宜呢?我擔心不導星的話, 平地攝影使用會不準.

day dreamer 提到...

根據網路上的一些觀察經驗還有實際與老手對談,看起來不管是那個赤道儀,能夠準確攝影不拉線,頂多兩三分鐘。再上去就要貴到嚇死人的設備了。不過如果你是老手的話,我反而會建議去買某幾個特殊的便攜式赤道儀,價格可能多在兩萬到五萬中間,但是自由追蹤如果極軸對的準的話,可以用300mm追到15~20分鐘哦!
回到HEQ5,極軸對準(我不敢確定是不是真的很準)我個人經驗是大約600mm +APSC 1.6等同焦距 大約960mm自由追蹤大概是75秒內沒有明顯拖線。所以萬一導星出問題,我都是這樣自由追蹤單張一分鐘來拍。有PEC似乎沒啥感覺,還是一分鐘準度。如果純觀測,HEQ5夠你看整晚都會在FOV內了,以上面960規格來說。攝影畢竟要求很高,所以看預算吧!我最近正在研究攜帶式赤道儀,準備明年來自己做一個。

JCC 提到...

謝謝您的說明!雖然使用DSLR多年,赤道儀是還沒使用過. 方便透露有哪些便攜式赤道儀嗎?
您的Skywatcher ED80使用起來感覺如何?
謝謝.

day dreamer 提到...

DSLR的缺點就是不管是不是全片幅,鏡頭邊都可以明顯看到變形,就算你用高級鏡頭也一樣,所以有些人會買平場修正鏡,我是都不做這個修正,我是自然派... :-) 照片修的越少越好!
ED80目前感覺不錯,焦距有調好的話,星點還算漂亮。每個人標準不太相同,ED80我還會拿來打鳥,所以算實用吧!其他款設計的天文鏡都比折射鏡體積大又重,所以折射鏡還是比較方便多用途拍攝。


以下這兩款是電動的,評價都不錯。Toast價格不太平價,加上日元漲價,恐怕是不太划算。但是使用者評價看來都很不錯。

AstroTrac 的缺點是比較怕那個長桿被風吹

Astrotrac,

http://www.astrotrac.com/

Toast

http://www.toast-tech.com/

其他手動可以到淘寶往去找經緯儀,精華大觀的感覺很平價。我有個微動雲台,也很想買他們的有極望的經緯儀那款。

day dreamer 提到...

還有一款叫做Sky Memo,這個也不算低價位,準度也蠻高的,應該與Toast的準度相當。新手要用這些設備其實都會有很大挑戰,主要是基本功的問題,反而是老手去用會比較自在些,所以你要多考慮清楚。除非你從手動開始練習。

day dreamer 提到...

HEQ5要買便宜的話,可能要考慮後續維修問題,如果要保固,就找國內的代理商。如果想便宜,直接到淘寶買,可以省大概將近一萬吧!我當初沒去找,其實有點後悔,聽說赤道儀都是頭好壯壯...頂多因為運送時候有螺絲鬆了,打開來轉緊應該就好了。

JCC 提到...

謝謝您的詳細說明,要好好研究研究了. . .

就愛亂拍

哈伯望眼鏡相關新聞

光陰捕手 的像本

我在聯合報

我的影片在Vimeo

我在Facebook